Czeskie Ministerstwo Transportu rozpoczyna dialog konkurencyjny z czterema zakwalifikowanymi konsorcjami firm. Celem jest wyłonienie koncesjonariusza autostrady D35. W jednym z konsorcjów znalazła się polska firma Budimex.
Chodzi o dwa odcinki autostrady D35 Staré Město – Mohelnice, liczący 18,2 km długości, oraz Opatovec – Staré Město o długości 16,6 km. Oba mają zostać zbudowane i być eksploatowane modelem PPP. Zwycięski koncesjonariusz nie tylko zapewni budowę, finansowanie, eksploatację i utrzymanie obu odcinków wraz z tunelami Dětřichov i Maletín, ale też zajmie się utrzymaniem odcinka od Litomyšla do Opatovca.
Autostrada D35 jest obecnie najdłuższą budowaną autostradą w Czechach. Obecnie w budowie są 64 kilometry tej drogi. Zakończenie prac na całej D35 przewidziano na 2029 rok.
Czesi wierzą w model PPP
Czeski minister transportu nie kryje swoich nadziei związanych z sukcesem dialogu konkurencyjnego w sprawie autostrady D35.
– Rozpoczęcie dialogu konkurencyjnego w ramach przetargu na dokończenie i eksploatację ponad 34 km autostrady D35 metodą PPP to ważna wiadomość dla tych, którzy muszą szybko podróżować północną trasą przez republikę, ponieważ dokończenie odcinków, które są obecnie przedmiotem konkursu, przybliży całą budowę do Mohelnic i połączy ją z już istniejącym szybkim połączeniem z Ołomuńca – mówi Martin Kupka.
Dodaje, że duże zainteresowanie przetargiem potwierdza, iż Czechy są postrzegane przez zagranicznych inwestorów jako kraj, który potrafi dobrze przygotowywać projekty PPP.
– Głównym celem projektów PPP jest wykorzystanie know-how sektora prywatnego w celu optymalizacji rozwiązań budowlanych oraz zapewnienia wysokiego standardu eksploatacji infrastruktury drogowej. Po upływie określonego przez koncesjonariusza okresu eksploatacji, państwo odbierze infrastrukturę w określonej jakości. „Liczymy też na wykorzystanie metody PPP przy innych projektach, np. przy budowie niektórych odcinków linii dużych prędkości – wyznaje minister.
Budimex z koncesją?
Resort transportu nie ukrywa radości, iż wybrano cztery konsorcja z doświadczeniem międzynarodowym do dialogu konkurencyjnego ws. D35.
- To pokazuje m.in., że Czechy są poważnym partnerem dla prywatnych inwestorów. Dla zagranicznych inwestorów bardzo ważne jest również to, że realizacja projektów w ramach PPP cieszy się w Czechach poparciem wszystkich opcji politycznych i że przygotowujemy kolejne projekty w tej formie, zarówno drogowe, jak i kolejowe – mówi Lenka Hamplová, starszy dyrektor ds. zarządzania w dziale gospodarki i infrastruktury Ministerstwa Transportu.
Istnieje duża szansa, że autostradową koncesję otrzyma konsorcjum z polskim przedstawicielem.
Najlepiej ocenianym wnioskiem prekwalifikacyjnym został bowiem ten złożony przez konsorcjum stworzone przez Budimex S.A. oraz Strabag Motorway GmbH, Cintrę Global SEi Invesi B.V.
Poza tym w dialogu konkurencyjnym biorą udział następujące trzy podmioty:
- konsorcjum ViaCM: VINCI Highways S.A.S., Abrdn European Sustainable Infrastructure GP V Limited, John Laing Europe Holdings B.V
- konsorcjum LitMo Dálnice: FCC Concesiones de Infraestructuras, S.L., Meridiam Eastern Europe IV A S.A.S., Metrostav Concessions a.s.
- konsorcjum Via 35: TIKEHAU STAR INFRA, HOCHTIEF PPP SOLUTIONS, TIIC, EGIS and OHLA CONCESIONES.